Mijn dochter van 2 is helemaal zindelijk maar durft niet te poepen hoe help ik haar over haar angst heen?

als ik haar geen luier omdoe voor ze moet poepen houd ze het een paar dagen in en word het hard wat erg zeer doet. ook plast ze op de tijden dat ze een luier omheeft in haar broek. zonder luier gaat het super.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wat ik wel eens gelezen heb, is je kind om te poepen een luier aan te trekken met een gat erin, en dan op de wc of het potje te laten poepen. 't Is een soort tussenstap die wel eens schijnt te werken. Daarna eventueel een luier in het potje leggen om op te poepen.
Maar misschien moet je het eerst even zo laten (met een luier, in ieder geval 's nachts) en over een paar weken weer proberen. Kan best zijn dat dat al voldoende is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het schijnt wel vaker voor te komen dat kinderen eerder zindelijk zijn voor het plassen en pas veel later voor het poepen. Dus dat komt over een (lange) tijd vanzelf wel goed.
Probeer er ontspannen mee om te gaan.
Bedenk ook, dat een kind jouw onbewuste spanning daaromtrent wel degelijk oppikt. Ze kan niet voldoen aan jouw wens en dat kán (hoeft niet perse) haar angstig maken.
Verder om te voorkomen dat de ontlasting te hard wordt: veel laten drinken, veel fruit laten eten.
En nog maar een tijd met luier laten lopen, dan voorkom je in ieder geval veel ontlasting-ophouden-leed. Dan maar wat later zindelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoontje van 2,5 heeft dit ook. Ik denk zelf dat hij het eng vindt omdat hij bang is iets van zichzelf te 'verliezen'. Bedenk wel dat de gemiddelde leeftijd dat kinderen zindelijk worden 3-4 jaar is. En 's nachts zelf 4-6 jaar! Dus je meisje heeft nog even. Vooral geen druk op zetten en haar zelf laten bepalen of ze het wel of niet wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik deed was als mijn zoon aangaf dat hij moest poepen, deed ik hem een luier om. Dan ging hij met luier om op de WC zitten. Daarna ging de luier uit, billen vegen, broek aan, en dan kiepte ik de poep in de WC. Hij mocht doortrekken en dan maar flink juichen!

Even doorzetten, maar hier was het in een paar weken bekeken.
Ik heb wat afgejuicht boven die pot ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha leuk verhaal!
idd laat je kind er maar trots op zijn als het haar gelukt is!
juich dan ook maar flink mee! dan zal ze het vaker doen, omdat ze dan kan laten zien dat ze een grote meid is!
Ja, dat is herkenbaar. Onze jongste vertikte het ook, voor zover je dat kunt zeggen hoor, van dat vertikken. Het `voordeel' bij hem was, dat het een ontzettend lekker eter was en is. We hebben hem tijdelijk al het lekkers ontzegd. Pedagogisch wellicht helemaal fout, voor hem werkt het als een trein. En blij dat hij was als hij toch weer dat ijsje of een paar chipjes mocht. Het was namelijk vakantie en ook toen hebben we het wel doorgezet. De rest van de vakantie én daarna is het super gegaan, ook 's nachts.

Ga in ieder geval op je eigen gevoel af en jouw dochter is nog wel erg jong. Super dat ze met plassen al zindelijk is hoor!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Dit had ik ook met mijn dochtertje. Ik heb haar eerst met de luier op de WC gezet en zo laten poepen, dus in de luier.

na een paar dagen heb ik stiekem de luier kapot geknipt en als ze moest poepen wel aangedaan.
Ze had het gevoel dat ze een luier aan had, maar de drol viel in de WC.
Dit hebben wij een aantal dagen vol gehouden en toen aan haar laten zien dat de luierer kapot geknipt was aan de onderkant.
Sindsdien vind ze het niet eng meer.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter had dit ook; veel eerder zindelijk met plassen dan met poepen. Ik deed haar een luiertje om als ze moest poepen. Ze besloot dat ze op haar derde verjaardag ook in de WC ging poepen, en zo geschiedde...

Je zou haar ook een luierbroekje aan kunnen doen, zodat ze de luier zelf naar beneden kan doen als ze moet plassen, en de poep gewoon in de broek kan.

Het gaat vanzelf over, voordat ze het huis uit gaat is ze echt zindelijk ;-)