Van welk materiaal is de lambrisering in ons jaren '30 huis?

Een aantal jaren geleden hebben wij een jaren '30 huis gekocht. In de gang zit een lambrisering, met daar overheen een verflaag die zijn beste tijd heeft gehad. Ik wil de lambrisering graag in zijn oorspronkelijke staat herstellen of in ieder geval een mooie nieuwe verflaag geven, maar wie kan me vertellen welk materiaal dit is?

Het is een paar millimeter dik en lijkt wel op een soort heel hard stucwerk. In ieder geval steenachtig materiaal en hier een daar zit er ook een scheur in. Ik dacht aan betonemaille, maar ik begrijp dat dat vaak meer structuur heeft. Ik begrijp dat lambrisering ook weleens van asbest is gemaakt, maar het zou me verbazen dat dit bij het bouwkundig onderzoek is gemist. Zie foto's, hopelijk zijn deze duidelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Aan de foto's kun je weinig zien.
Maar het kan best asbest zijn.
Als je er met een ijzer boortje een klein gaatje in boord en het boorsel is grijs of gelig is het waarschijnlijk asbest, ook een kenmerk voor asbest is dat het met een ijzer boortje moeilijk gaat, het boortje is heel snel bot.

Maar je kan het best gewoon laten zitten en opnieuw schilderen hoor.
Ik zou het dan licht schuren zodat je de plaat niet bloot schuurt.
Scheuren gewoon dicht plamuren.
Asbest is absoluut ongevaarlijk zolang je er maar niet in gaat zagen of slijpen.
Alleen het stof van asbest is schadelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nog eens goed gekeken maar ik denk dat geen asbest platen zijn maar gewoon stucwerk.
Vroeger deden ze dat met zand en veel cement, na het opbrengen van deze stuclaag bleven ze net zolang schuren tot het cement naar boven kwam.
Dan werd het erg glad en daarna keihard.
Dus als er geen platen opzitten is het zeker "gewoon" stucwerk.
En daar kun je hoogstwaarschijnlijk niet met een ijzerboortje in boren.
ronron1212
8 jaar geleden
Normaal werd dit soort lambriseren gestuct en niet met asbest gemaakt dure oplossing wat met een stukadoor goedkoper kon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jaap62: Testen door middel van het boren van een gaatje Even laten zeg je: niet zagen of slijpen. Volgens mij valt boren echter in dezelfde categorie. ergo: @Suuske76....dit advies niet opvolgen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je heb gelijk hoor Beerenburgertj.
Maar elk weldenkend begrijp ook wel dat je niet als een malle een hele boel gaten gaat boren.
Een klein gaatje is geen enkel probleem hoor.
Daar hoef je echt geen maan pak voor aan.
Ik denk dat als je een paar minuten buiten adem haalt je meer troep naar binnen krijgt.